ABN AMRO Retailer of the Year Awards bij De Tinfabriek
Locaties komen pas echt tot leven tijdens een event! Daarom licht GreaterVenues de mooiste locaties uit in de rubriek Event Case. In deze aflevering nemen we een kijkje achter de schermen bij De Tinfabriek, gelegen langs de A1 in Naarden. De locatie was op 13 oktober 2022 het decor van de ABN AMRO Retailer of the Year Awards. Q&A is de organisatie achter die verkiezing. Dimitri van der Ark van Q&A was na één kennismakingsbezoek aan De Tinfabriek eigenlijk al verkocht en heeft na de meer dan geslaagde avond in 2022 meteen een optie genomen voor 2023. Met de Q&A-directeur ‘Inspiratie & Events’ voor Nederland en België blikken we terug op het event en de organisatie eromheen.
Dimitri vertelt over hoe Q&A bij De Tinfabriek – een sfeervolle industriële locatie met een rijk verleden én duurzame toekomst – terechtkwam: “Bij onze organisatie en ook de hoofdsponsor bestond de wens om een locatie op de lijn Amersfoort/Amsterdam te vinden. De zoektocht naar een geschikte locatie begon in de zomer. Daarbij kwamen we vooral uit bij wat meer standaard locaties die aan de snelweg liggen. Ik ken ABN AMRO echter als een voorloper op het gebied van duurzaamheid. Dat gegeven gecombineerd met het feit dat het een exclusief gezelschap betrof, zorgde ervoor dat ik ben gaan zoeken naar een extra bijzondere locatie. Toen stuitte ik op De Tinfabriek. Daarop heb ik contact opgenomen en een afspraak gemaakt. Ik was heel nieuwsgierig en wilde een goed beeld krijgen van wat ze te bieden hadden. Ik reed er naartoe en dat was al meteen top want de locatie ligt recht aan de snelweg. Aan de omgeving moest ik even wat wennen want als je aankomt is het toch meer een bedrijvenboulevard. Maar als je voor de deur staat, zie je het fantastisch mooie gebouw: een echt landmark met die hoge schoorsteen erbij. Karakteristiek ook, vanwege de geschiedenis die het heeft. Maar ook prachtig en duurzaam opgeknapt. Dus dat was een goede binnenkomer.”
De Tinfabriek
Ook met de locatiehouders Valentijn van der Burg en Milan van Nierop van De Tinfabriek klikte het volgens Dimitri meteen: “Dat zijn twee jonge honden die hier de kans hebben gegrepen om het ‘nieuwe ondernemen’ te laten zien. Dus niet alleen maar het gebouw gebruiken als autoshowroom maar de ruimte optimaal benutten en zo tonen wat je er nog meer mee kunt doen. Daar houd ik wel van. De duurzaamheidsgedachte om zo’n gebouw een tweede leven te geven sprak me ook erg aan en het is bovendien heel mooi gedaan. Het ziet er kwalitatief heel goed uit. Ik had er meteen een warm gevoel bij. En wat al snel duidelijk werd: alles wat we wilden, kon geregeld worden. Zo wilden we voor het hoogstaande galadiner onze eigen net wat exclusievere cateringpartners inschakelen en dat was ook geen enkel probleem. Ze hadden ook foto’s van andere events die daar gehouden waren, dus we hadden meteen een goed beeld van wat wij daar met ABN AMRO konden neerzetten. Een week later keerde ik terug met een delegatie van ABN AMRO. Dat team doet niets anders dan events organiseren en die zeiden ook binnen vijf minuten: dit wordt ‘m! Daarna hebben we niet meer verder gezocht…”
Een autoshowroom ombouwen tot sfeervolle eventlocatie lijkt een haast onmogelijke klus, maar volgens Dimitri slaagde De Tinfabriek daar moeiteloos in: “De auto’s waren er zo uit en we kregen alle tijd en ruimte om op- en later ook weer af te bouwen. Ook qua logistiek, techniek en stroomvoorzieningen was alles tot in de puntjes in orde. Niets was teveel en er werd supergoed meegedacht. Het mooiste was nog wel dat toen het indekken van de tafels de avond van tevoren wat uitliep en de cateraar wat in tijdnood kwam, ik samen met Milan heb meegeholpen om dat alsnog op tijd voor elkaar te krijgen. Dat kom je weinig tegen hoor: dat de opdrachtgever en de locatiehouder samen met de cateraar de tafels indekken. Maar het geeft wel goed aan hoe ze er bij De Tinfabriek in staan. Dan zet je het belang van het event echt voorop. Geen woorden, maar daden dus!”
Valet parking
Het event verwelkomde 220 gasten (waaronder vele CEO’s van de grote Nederlandse retailketens) die aanschoven voor een galadiner met tussendoor de uitreiking van de awards. De gasten kwamen aanrijden waarna er een team klaarstond voor valet parking. In galakleding betraden zij vervolgens De Tinfabriek. De locatie was opgesplitst in een ontvangst- en eventruimte compleet met een deejay, baretjes en barrista’s. Dimitri: “De ruimte is op zichzelf al mooi. Dus je hoeft niet veel extra uit te lichten of aan te kleden. De locatie is gewoon hartstikke gaaf. Om 18 uur gingen we aan tafel. Als thema hadden we gekozen voor ‘sport’ en dus waren er twintig Nederlandse topatleten te gast die interviews gaven op het podium en aan elke tafel zat ook een atleet. Dat zorgde voor mooie ontmoetingen en gesprekken want zoiets geeft een heel andere chemie dan alleen retailers bij elkaar.”
Rond 23 uur was het tijd voor een kleine afterparty. Ook bij Dimitri gingen de voetjes van de vloer: “Het was echt een topavond. Na nog genoten te hebben van een drankje en de muziek gingen de gasten weer langzaamaan huiswaarts. Iedereen was super enthousiast. Het was een event van hoog niveau dat zich ook nog eens afspeelde tussen enkele uitgestalde oude Volvo’s. Ik doe dit werk al twintig jaar en heb dus al veel locaties gezien; maar dit zijn twee jonge ondernemers die ‘super dedicated’ zijn. We hebben Milan en Valentijn uit waardering dan ook uitgenodigd voor het event zelf, dus zij waren zelf ook te gast. Dat doe je niet voor een gemiddelde locatie. Maar we hadden in de voorbereiding zo’n mooie band opgebouwd met elkaar, dat het eigenlijk een vanzelfsprekendheid was. Deze twee jongens deden zoveel stappen extra dan wat je normaal als organisator gewend bent… De aanpak in zijn algemeen en de extreme gastvrijheid: daar werd ik heel erg blij van. Sterker nog: we hebben twee dagen na het event al weer een optie genomen voor eenzelfde avond in november 2023. Ik heb onlangs ook nog een collega op De Tinfabriek gewezen. Dat doe je natuurlijk niet als je niet enthousiast bent over een locatie. En dat zijn we bij Q&A en ABN AMRO zeker. Dat mag na dit verhaal wel duidelijk zijn!”
Duurzame samenwerking
Milan en Valentijn reageren verheugd: “De lovende woorden van Dimitri zijn enorm vleiend! Onze persoonlijke aanpak in het voortraject en tijdens de uitvoering van het evenement zijn voor ons niet meer dan logisch. Het aangewakkerde enthousiasme bij de opdrachtgever zorgt voor extra energie en fungeert als een trigger om één stapje harder te lopen, de mouwen op te stropen wanneer dat nodig is én met een grote glimlach, in smoking, gezamenlijk tafels op te dekken.”
Het duo vervolgt: “Binnen De Tinfabriek sturen wij graag aan op duurzame samenwerkingen. Zowel met onze kantoorhuurders, loyale flexwerkers, partners én opdrachtgevers voor evenementen. Het geheel is meer dan de som der delen. De prettige samenwerking met Dimitri en het team van Q&A en ABN AMRO resulteerde in een hoogstaand evenement waarbij wij de mogelijkheid kregen om tijdens het gala aan te schuiven tussen de voorlopers van de Nederlandse retail en internationale sporttalenten. Een tafelsetting waar je ‘u’ tegen zegt.